Vervoer in Londen

Londen is een enorm grote stad. Door de ontwikkeling van Londen door de historie heen liggen bezienswaardigheden soms enorm ver van elkaar af. De totale metropool Londen beslaat officieel ruim vijftienhonderd vierkante kilometer. Je kunt je voorstellen dat het onmogelijk is om te voet grote delen van Londen te zien zonder andere vormen van vervoer te gebruiken. Er is in Londen ook geen sprake van één centrum, maar van een samensmelting van wijken en dorpen waarbij het lastig is om aan te duiden wat het werkelijke centrum van Londen is. Het officiële middelpunt van Londen is Charing Cross. Als men het heeft over 20 kilometer vanaf Londen dan is dat gemeten tot aan Charing Cross.

Het gebied dat je redelijkerwijze tot het centrum van Londen zou kunnen rekenen beslaat een oppervlakte van meer dan honderd vierkante kilometer. Dat je het te voet alleen niet redt om veel van de prachtige bezienswaardigheden van Londen te bezoeken is evident. Op deze pagina vind je een uitgebreid overzicht van de vervoersmogelijkheden in Londen.

Metro ('The Tube')

Het metronetwerk is het oudste ondergrondse treinenstelsel ter wereld. De London Underground (ook vaak “The Tube” genoemd) bestaat al sinds 1863. De 11 verschillende metrolijnen vervoeren dagelijks gemiddeld ruim 3 miljoen passagiers. De metro is in veel gevallen de snelste manier om grotere afstanden binnen Londen te overbruggen. De metro kan ook als goedkoper alternatief voor de Heathrow Express gebruikt worden om naar het centrum van Londen te reizen. Het metronetwerk is snel, efficiënt en goedkoop. Wat wel goed merkbaar is, is dat het metronetwerk op drukke dagen, tijdstippen en lijnen capaciteit te kort komt.

Het oude metrostelsel biedt helaas weinig ruimte voor uitbreidingen en verbeteringen. Soms wordt de capaciteit opgevoerd door bepaalde stations op sommige tijdstippen te sluiten. In 2006 is men echter begonnen aan het Tube Upgrade Plan waarbij er tot na 2021 gewerkt wordt aan het netwerk. Aanpassingen van metrostations, ingebruikname van nieuwe treinen en verbeteringen aan de tunnels moeten ervoor zorgen dat de capaciteit uiteindelijk met tientallen procenten omhoog gaat.

De metro’s in Londen rijden vanaf een uur of zes in de ochtend tot rond middernacht. Op vijf metrolijnen rijdt er op vrijdagnacht en zaterdagnacht ook de nachtmetro. Het betreft de Central, Victoria, Jubilee, Piccadilly en Northern lijnen. Op deze routes kun je vanaf vrijdagochtend tot het einde van de zondag (rond middernacht) continu reizen. Ideaal voor als je een avondje op stap gaat in Londen.

De metro van Londen

Bus

Overal in Londen zie je de welbekende rode dubbeldekkerbussen rijden. Het busnetwerk is nog veel uitgebreider dan het metronetwerk. Vooral voor korte afstanden is de bus een goed vervoersmiddel. Op langere routes kan de reistijd in verhouding tot andere vormen van openbaar vervoer flink oplopen. De bus moet je daarom vooral gebruiken voor kortere stukken en voor routes waarop er geen beter alternatief aangeboden wordt, want hoewel metro en trein veel plekken aandoen kan de afstand tot een station net te groot zijn om te lopen. Instappen doe je tegenwoordig voorin, waarbij je je buskaartje laat zien, een buskaartje koopt of met je Oyster Card incheckt.

Een rode dubbeldekker bus in Londen

Overground

Om te reizen naar de buitenwijken van Londen bestaat er naast de Underground ook een netwerk van bovengrondse treinen: de Overground. Deze treinen verbinden de buitenwijken van Londen met het centrum van Londen. Zo moet je om het prestigieuze nieuwe buitenwijk Imperial Warf te bereiken overstappen op de Overground. De meeste toeristen zullen met deze vorm van vervoer binnen hun reis naar Londen niet of zelden te maken krijgen.

Trein

Londen telt diverse grote treinstations zoals Waterloo, Victoria, Liverpool Street, King’s Cross, St. Pancras, Euston en Paddington. Het treinnetwerk is vooral bedoeld om van en naar Londen te reizen. De treinroutes doorkruisen dan ook zelden het hart van Londen. Voor vervoer in Londen wordt het dan ook niet veel gebruikt. Het aantal routes en stations in Londen zelf is vrij beperkt.

Taxi

In Londen rijden er enorm veel taxi’s rond. Van oorsprong zijn de typische Londense taxi’s zwart, maar tegenwoordig hebben de taxi’s steeds vaker ander kleuren en/of uitbundige reclame-uitingen. Taxi’s vind je vooral bij treinstations en grotere hotels. De meest gebruikelijke manier om de taxi te nemen is er eentje op straat aan te houden die vrij is. Je herkent dat aan het bordje “for hire”. Taxi’s rijden in Londen altijd op een taximeter. Bij steeds meer taxi’s, maar niet altijd, kun je ook per creditcard betalen. Bovenop het vrij pittige taxitarief verwacht de chauffeur aan het eind van de rit ook 10 tot 15 procent fooi.

Een zogenaamde London Black Cab

Ontdek Londen op de fiets

Een andere optie om de stad echt goed te leren kennen is met de fiets. Je kunt een fiets huren en zelf op pad gaan, maar je kunt ook deelnemen aan een georganiseerde fietstocht van Baja Bikes. Tijdens de fietstour in Londen fiets je met een Nederlandstalige gids langs alle hoogtepunten van de stad. Zo krijg je in 3 uur tijd een globaal beeld van de stad. Weet jij bijvoorbeeld waarom de 2 bruggen naar Westminster Palace een andere kleur hebben? Je hoort het tijdens de fietstour! Daarnaast fiets je ook langs de minder bekende plekken van Londen. Tip: plan je fietstour aan het begin van je stedentrip zodat je kunt profiteren van de tips van de gids.

Vooraf reserveren is verplicht, maar je mag gratis annuleren of wijzigen als het je niet uitkomt of het weer erg tegenzit en je geen zit meer hebt om op de fiets te stappen.

Bekijk alle fietstours in Londen

Fietstocht door Londen met BajaBikes

Travel Cards & Oyster Cards

Het kopen van losse kaartjes in metro en bus is tegenwoordig vrij kostbaar. In Londen kent men een soort van eigen OV-chipkaart die hier Oyster Card heet. Met een Oyster Card kun je je losse ritten betalen. Een Oystercard is een tegoedkaart waar je saldo op koopt. Dit saldo kun je in Londen bij meer dan 3000 verkoop- en oplaadpunten verhogen. Bij de aanschaf van een Oystercard betaal je 5 GBP activeringskosten. Het tegoed op je Oystercard is onbeperkt houdbaar. Belangrijk is dat je nooit vergeet in en uit te checken als je een reis maakt.

Koop je je Oystercard op luchthaven London Heathrow? In dat geval kun je bij terugkomst op de luchthaven je kaart weer inleveren. Je krijgt het tegoed wat er dan nog opstaat + de 5 pond activeringskosten weer terug. Houd er rekening mee dat de Ostercard niet gebruikt kan worden op de Heathrow Express. De Travel Card is een kaart waarmee je 1 of 7 dagen onbeperkt gebruik kunt maken van metro’s, bussen, overground treinen en DLR-lijnen in Londen. Wil je ‘s morgens voor 09:30 uur reizen dan heb je een Peak Travelcard nodig.

De Travelcards zijn in de regel voordeliger als je minstens 3 tot 4 dagen binnen een week intensief gebruik maakt van het openbaar vervoer. In veel andere gevallen is de Oyster Card voordeliger. Meer informatie over beide kaarten en ze online kopen kan via www.visitbritainshop.com/nederland/london-visitor-oyster-card/

Metrokaartjes met de bankpas betalen

Tegenwoordig kun je je metrokaartjes binnen Londen ook gewoon met de Nederlandse bankpas afrekenen, mits je daar contactloos betalen op hebt zitten en je profiel op ‘Europa’ of ‘Wereld’ hebt staan. De tarieven zijn hetzelfde als wanneer je met een Oystercard zou reizen, inclusief de dagelijkse limiet die gehanteerd wordt. Laat je niet gek maken door de melding op de Visit Britain site: “Reist u naar Londen? Gebruik uw bankkaart niet om met de metro of trein te rijden want uw bank rekent hiervoor per transactie internationale bankkosten.” In de praktijk vallen deze kosten enorm mee en is het amper duurder dan een Oystercard aanschaffen. Je zit ook niet met de 5 pond aan activeringskosten.